با گیاه شوید آشنا شویم؛ گیاه شهدزا با خواص درمانی بی نظیر


 

شوید یکی از گیاهانی است که ما ایرانی ها استفاده های فراوانی از آن می کنیم. این گیاه خوراکی، به عنوان سبزی اصلی در برخی غذاهای پرطرفدار ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد و از این رو همه ما حداقل چندین بار تا کنون آن را امتحان کرده ایم. شوید در برخی شهرهای ایران حتی به عنوان سبزی خوردن نیز مورد استفاده قرار می گیرد. پلو شوید با لوبیا یا به همراه باقالا نیز از دیگر کاربردهای مرسوم این گیاه در ایران است.

جالب است بدانید که این گیاه پرطرفدار برای طبخ انواع غذاها، گیاهی شهدزا است. این یعنی علاوه بر انسان ها، زنبور عسل نیز به شوید علاقه زیادی دارد. عسل شوید، حاصل نوشیدن شهد گل های شوید است که زنبور عسل با علاقه خاصی از آن استفاده و سپس به عسل تبدیل می کند. دشت ها و زمین های مملو از شوید خودرو یا کاشته شده، محل مناسبی برای تولید عسل شوید هستند.

برای اینکه بتوانید اطلاعات بیشتری در مورد عس شوید داشته باشید، ابتدا بهتر است بیشتر گیاه شوید را بشناسید و با خواص آن آشنا شوید. در این مطلب به صورت بسیار خلاصه به معرفی شوید و خواص آن می پردازیم.

شوید؛ گیاهی محبوب
شوید که برخی به آن شیوید و شِوِد نیز می گویند، بومی ایران است. البته این گیاه به صورت بومی در مصر و هند نیز می روییده است و آن را بومی این کشورها نیز می دانیم. البته در حال حاضر شوید در تمامی نقاط دنیا از جمله اروپا، آمریکا و حتی قاره اقیانوسیه کشت می شود. خواص بی نظیر این نوع سبزی باعث شده تا طرفداران زیادی داشته باشد و از آن برای موارد گوناگون استفاده شود.

شوید گیاهی است یک ساله و در برخی نژادها دو ساله که بلندای آن زیر یک متر است. با این حال ممکن است ارتفاع آن به یک متر نیز برسد. میوه شوید بیضی شکل است و رنگ آن را تقریبا به قهوه ای روشن می نماید. البته برجستگی های زرد آن نیز جلوه گری می کند.

جالب است بدانید که اسم گیاه شوید در کتاب مقدس یهودیان تورات آمده است. قوم بنی اسرائیل توجه زیادی به گیاه شوید داشته و هنوز نیز در طب یهودی از آن استفاده می شود. در واقع در برخی از انواع طب سنتی دنیا، شوید نوعی گیاه دارویی است تا گیاهی خوراکی!

گیاه شوید به صورت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. روش ساده استفاده از آن همین مصرف خوراکی است که به صورت سبزی خوردن یا در طبخ انواع غذا مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این از شوید به صورت روغن شوید نیز استفاده می شود. همچنین عسل شوید یکی از بهترین مواد طبیعی ساخته شده از شهد گل های شوید است که توسط زنبور عسل تولید می شود.

تذکر: توجه داشته باشید که مصرف شوید برای برخی افراد باعث بروز مشکلاتی می شود. به ویژه برای افرادی که با التهاب در مجاری ادراری و کلیه ها مواجه هستند. همچنین بانوان باردار باید با احتیاط از شوید استفاده کنند.

خواص شوید
خواص متعددی از شوید مورد بررسی قرار گرفته است. خوشبختانه مراجع علمی خوبی در این زمینه وجود دارد که باعث شده حتی از شوید در تولید دارو نیز استفاده شود. با این حال اگر بخواهیم تمامی خواص شوید را بیان کنیم، لیستی بلند بالا را شامل خواهد شد.

در ادامه برخی از مهمترین خواص شوید را آورده ایم که می تواند برای شناخت بهتر این گیاه مفید، موثر باشد.

شوید یک آنتی اکسیدان عالی
رادیکال های آزاد از مهمترین عوامل برای بروز انواع بیماری ها هستند. ترکیبات آنتی اکسیدان گزینه هایی عالی برای مقابله با این رادیکال های آزاد به حساب می آیند. شوید یک آنتی اکسیدان فوق العاده عالی است. به همین علت است که از آن به عنوان گیاهی برای پیشگیری از انواع بیماری ها یاد می شود. جالب است بدانید که عسل نیز آنتی اکسیدان قوی است و عسل شوید یک آنتی اکسیدان همه چیز تمام محسوب می شود!

تنظیم کلسترول بالا به کمک مصرف شوید
برای افرادی که دچار کلسترول بالای خون LDL هستند یا میزان کلسترول خوب خونشان HDL کم است، شوید نوعی معجزه محسوب می شود. مصرف منظم و ادامه دار شوید کمک می کند تا کسترول خون تنظیم شود. البته این به معنای قطع داروهای شیمیایی نیست اما می تواند در کنار این داروها مصرف شود.

شوید معجزه ای برای مشکلات گوارشی
هم از عرق شوید و هم از گیاه شوید برای رفع مشکلات گوارشی استفاده می شود. این یعنی اگر می خواهید در برابر مشکلات گوارشی بایستید و جلوی آن را بگیرید، می توانید از شوید استفاده کنید. بهبود نفخ معده، رفع یبوست، تخلیه گاز معده و بهبود سوزش معده از مهمترین خواص شوید برای دستگاه گوارشی است که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاهش علائم و عوارض افسردگی
شوید به دلیل ترکیبات درونی که دارد می تواند به رفع مشکلات افسردگی کمک کند. جالب است بدانید که بسیاری از شرکت های تولیدکننده داروهای گیاهی ضد افسردگی از شوید در تولیدات خود استفاده می کنند. در نتیجه می توانید در کنار مصرف قرص های بسیار مضر ضدافسردگی، از شوید نیز بهره ببرید.

کاهش استرس و اضطراب
ویژگی دیگر شوید، خاصیت آن در کاهش استرس و اضطراب است. استرس یکی از مشکلات عمده در دنیای امروز ما انسان ها است. بیماری های جدیدی مثل کرونا نیز مزید بر علت شده تا حتی برای سلامتی نیز استرس داشته باشیم. شوید می تواند اضطراب را کنترل و حتی به مرور زمان درمان کند.

تسکین درد قاعدگی با شوید
دردهای قاعدگی در زمان های مختلفی به سراغ بانوان می آیند. بروز سندروم پیش از قاعدگی ایجاد درد در زمان پریود، تقریبا برای تمامی بانوان اتفاق می افتد. این دردها می تواند بر روی خلقیات و روحیه دختران و زنان نیز اثر بگذارد. شوید یکی از مواد گیاهی مناسب برای کنترل دردهای قاعدگی است. اگر مدام دچار چنین دردهایی می شوید، حتی از شوید برای مقبله با درد پریود استفاده کنید.

خواب راحت تری تجربه کنید
یکی از ویژگی های شوید این است که افرادی که زیاد از این گیاه استفاده می کنند، خواب دلچسب و راحتی را تجربه می کنند. اگر مشکل بی خوابی دارید، شوید را به سبد غذایی خود اضافه کنید. ویتامین ب6 موجود در شوید فوق العاده به خواب بهتر کمک می کند

خواص دیگری از شوید
همانطور که گفته شد، شوید دنیایی از خواص است و اگر بخواهیم تمامی خواص آن را نام ببریم، قطعا مطلب به درازا می کشد. برخی دیگر از خواص شوید عبارتند از:

*    خاصیت ضدسرطانی شوید
*    تقویت استخوان ها
*    خاصیت ضد التهابی
*    مناسب برای بهداشت دهان و دندان
*    خاصیت ضد میکروب و ضد قارچ
*    رفع مشکلات تنفسی
*    بهبود اسهال
*    و...

 

سخن آخر

شوید گیاهی فوق العاده عالی برای درمان و پیشگیری از بیماری ها است. این گیاه شهدزا می تواند اثرات بی نظیری روی سلامت انسان ها داشته باشد. عسل شوید نیز یک ماده فوق العاده عالی است که مجموعه ای از خواص شوید را در دل خود به همراه دارد.